Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

3 grundläggande råd för att gå ner i vikt snabbt på lång sikt

För dig som vill gå ner i vikt snabbt, men inte riktigt vet var någonstans du ska börja, är det grundläggande att få kunskap om vad som fungerar på lång sikt när det gäller viktminskning.

Men det är lika viktigt att veta vad för slags dieter och metoder du ska undvika. Här följer därför 3 grundläggande råd och tips för att gå ner i vikt snabbt som du kan ta avstamp ifrån.

1.Släpp tanken på att banta  =  fungerar inte för att gå ner i vikt!

Hur man än vrider och vänder på saken kommer du aldrig ifrån att du måste lägga om din kost för att gå ner i vikt snabbt. Och en sak är synnerligen viktig. Du ska absolut inte banta! Bantning är det sämsta du kan utsätta din kropp för. Tvärtom vad många tror leder bantning och medföljande svältkost bara till att din förbränning och naturliga kaloriförbrukning sätts på sparlåga.

Det säger sig självt att om du plötsligt bara äter soppa eller ett par skivor frukt om dagen, så kommer din kropp och hela ditt hormonsystem att genast växla om till "svält" och spara på all energi. Så är nämligen våra kroppar programmerade för att överleva. Och när kroppen går in i svältläge så kommer den att göra allt för att behålla det kroppsfett som finns lagrat - och din fettförbränning kommer följaktligen att gå ner på noll.

De kilon som du tappar under en svältdiet (exempelvis "flygvärdinnedieten") kommer framförallt att bestå av muskler och vätska. Och vem vill egentligen gå ner i vikt snabbt om det innebär att man tappar i muskler istället för fett? Dessutom kommer din förlorade muskulatur att innebära att din naturliga fettförbränning efter att dieten är slut kommer vara ännu sämre, eftersom muskler är din kropps naturliga resurser för fettförbränning.

Med andra ord: även om du vill gå ner i vikt snabbt, så slå genast bort tanken på idiotiska svältdieter. De fungerar helt enkelt inte, vare sig på kort eller lång sikt, och kommer bara göra din kropp svagare.

2.Ät flera gånger om dagen = snabb viktminskning och maxad fettförbränning

Istället för att svälta dig själv, och på så vis minimera kroppens naturliga fettförbränning ska du maxa förbränningen genom att äta flera gånger om dagen. På så vis kommer du dels att hålla ett jämt blodsockerflöde, dels att skapa goda förutsättningar för en energinivå som gör att du orkar bränna fett och gå ner i vikt snabbt.

Exakt vad du ska äta beror helt och hållet på dina personliga preferenser. Givetvis ska det vara nyttig mat, men det är minst lika viktigt att det är en kost som passar din smakpalett, och som du kan äta både på kort och lång sikt. Se till att få en bra balans mellan proteiner, kolhydrater och fett.

Idag brukar det rekommenderas att man äter ungefär 25% protein, 55% kolhydrater och 20% fett. Bra proteinkällor är magert kött som kyckling, kalkon eller mager köttfärs, kolhydraterna ska komma från livsmedel med lågt GI- värde och fetterna ska innehålla en balans mellan omega-3 och omega-6. Vet du inte vad alla dessa begrepp vill säga, så bör du läsa på mer!

3.Hitta en motionsform som passar din personlighet

Sist men inte minst ska du lägga stor vikt på att hitta en motionsform som passar din personlighet. En sak är viktig att tänka på. Du måste inte träna som en tok, och svettas som ett vattenfall, för att gå ner i vikt snabbt. Snarare handlar det om att hitta dagliga rutiner för motion, som på sikt kommer att leda till massor av extra kaloriförbränning.

Promenader är ett utmärkt exempel på en motionsform som de flesta kan hantera, och som likväl är effektiv för att gå ner i vikt snabbt och för att få igång fettförbränningen. Exempelvis kan du promenera 4 gånger i veckan á 1 timme.

Tänk på att det inte är de stora, dramatiska motionspassen på kort sikt som kommer att leda till beständig viktminskning, utan motionen som du kan njuta av och inte vara utan på lång sikt.

8 jan 2012