Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

## INVALID RSS URL: http://www.artikelparadis.se/rss.xml ##

Alkohol och träning: Går de att kombinera?

Många tror att festande och hård träning är två olika livsstilar som inte går ihop. Den här artikeln handlar om alkohol och träning, och jag tänkte berätta lite om hur du som vill njuta av båda världarna kan göra för att kombinera dem.

Våra alkoholhaltiga drycker innehåller alkoholen etanol. När vi intar etanol bryts den i levern ned till acetaldehyd, för att sedan brytas ned till acetat. Medan vi har etanol i kroppen förändras flera kroppsfunktioner, bland annat vår fettförbränning. Fettförbränningen nedregleras så kraftigt att vi i princip inte bränner något fett alls medan vi är påverkade av alkohol.

Även vår muskelproteinsyntes påverkas negativt av alkohol i blodet, och studier har visat att personer som innan träningen intar 1 gram alkohol per kroppsvikt får ett kraftigt minskat hormonsvar från träning.

Men, allt hopp är inte förlorat. Det är bara under tiden vi är påverkade av alkohol som dessa negativa effekter är som störst. Det är inte alls lika illa ur träningssynpunkt att till exempel dricka lite alkohol efter vår träning, eller att träna på bakfyllan.

En annan studie visar att en alkoholmängd på 0,5 g/kg (att jämföra med 2-3 öl för en vanlig person) inte påverkar återhämtningen från styrketräning negativt, jämfört med att bara dricka apelsinjuice efter träningen.

Om du kan träna på bakfyllan eller ej har att göra med hur mycket alkohol du har druckit, och ifall du har hunnit förbränna denna eller ej. Om du har en stor mängd alkohol kvar i blodet dagen efter så kommer effekten av träningen att vara något försämrad. Dessutom handlar det till stor del även om huruvida du är pigg nog att träna eller ej. Mår man mycket illa kan det vara svårt att verkligen prestera något.

Alkohol och träning går att kombinera för den som vill, men man bör då satsa på att dricka måttligt (2-3 öl) och gärna låta det gå lite tid mellan träningstillfället och när man dricker.

27 apr 2012