Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Att bli en bra ledare

De flesta av oss kommer någon gång i arbetslivet få större ansvar på jobbet än man tidigare haft, vissa även till nivån att man har direkt ansvar över andra medarbetare på företaget. Vissa som startar eget företag måste också efter en tid anställa medhjälpare i takt med att försäljningen ökar. Men få av oss är vana vid att vara den som tar det slutgiltiga ansvaret för andra människors handlingar på jobbet, och det är just det ledarskap innebär.

Så hur blir man då en bra ledare? Hur skapar man samarbete och lagkänsla på ett företag eller i en organisation? Att utveckla sig på en ledarskapsutbildning – som många företag idag ger sina avdelningschefer presentkort eller gratiserbjudanden för  – kan vara bra, men det viktigaste är att tänka själv och utnyttja sina naturliga styrkor som person.

Att ta ansvar – och förmedla ansvar

Som ledare kan man inte ta ansvar för varje detalj själv, även om man leder en liten grupp. Det är därför viktigt att förmedla ansvaret till personer man litar på och har ett bra förhållande till.

Några viktiga punkter att tänka på i övrigt är:

  • Lyssna på dina anställda

Även om det kan låta som ett icke-konstruktivt klagomål eller gnäll så har de flesta ofta en tanke på om hur något kan förändras och förbättras. Låt dem komma till tals och prata till punkt. Vänd det till något positivt genom att berömma att det tas upp.

  • Klanka inte ner på misstag

Vi gör alla misstag, och de kan vi lära oss av både som individ och som grupp. Att trycka ner en person är aldrig rätt och skapar bara rädsla och osäkerhet.

  • Var alltid rak och tydlig

Det värsta som finns är en ledare som inte är konkret i sina instruktioner, och det leder ofta till att personen som blivit instruerad för försöka gissa sig till vad du vill. Och en situation där de anställda alltid får fråga varandra om vägledning underminerar öppna samtal med ledningen.

  • Ge ofta beröm

Beröm inte bara när ett projekt är slutfört, utan också på väg till målet. Det skapar energi i gruppen och att känna sig duktig inspirerar till bättre arbete.

Genom att vara en förebild på dessa punkter visar man att man är engagerad och bryr sig, och att man jobbar tillsammans för att uppnå något. Att gå en ledarskapsutbildning som nybliven ledare kan vara en mycket bra idé – tänk dock på att vi alla är olika och att det viktigaste är att vara dig själv och även ärlig inför alla situationer och svårigheter du kan tänkas få möta. Att visa sig mänsklig betyder inte att man är en dålig ledare – det visar däremot att man har mod och vilja att utvecklas tillsammans med sin grupp.

29 feb 2012