Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Att vara yrkeschaufför

Långa pass

Att vara yrkeschaufför innebär långa och slitsamma pass. Både fysiskt och psykiskt. Många tvingas upp tidigt på morgonen för att köra dunderpass långt in på kvällen. Andra förvrider dygnsrytmen totalt genom att försöka köra då vägen är som minst traffikerad.

Detta leder ofta till att yrkeschaufförer, framförallt lastbilschaufförer, skapar sig en helt egen vana gällande deras sömn. Det är inte ovanligt att de kör slut på sig själva, vilar 20 minuter för att sedan fortsätta som normalt.

Låg vinstmarginal

Nästan samtliga transporter idag har en relativt låg vinstmarginal. Ibland inte högre än 2-5%. Vissa försöker att bättra på siffrorna genom att köra längre pass, längre sträckor än vad som är tillåtet. Ett tillvägagångssätt som inte gynnar chauffören.

De enda som egentligen har en förhållandevis bra marginal fortfarande är djurtransporter. Detta kan bero på att personalen som kan tänka sig att transportera djur är få. Att köra djurtransport innebär ett högre ansvar än att köra icke levande gods och därför kan de också motivera ett högre pris.

Många dagar borta

En yrkeschaufför, oavsett vilken genre, kan räkna med många dagar borta från sängen, frugan och barnen. Undantaget är taxichaffisar och andra lokala småkörningar. En godstransport kan vara borta i flera dagar och köra över flera gränser inom EU.

Vanligt är att man har fler chaufförer i samma lastbil som turas om att köra. Detta innebär att bilen aldrig står still men också att personalkostnaden är den dubbla.

Riskfyllt uppdrag

Att köra lastbil 2012 har blivit ett allt farligare yrke. Ungdomar har skapat en egen trend som i princip går ut på att överfalla lastbilschaufförer när de går ut för att tanka för att sedan stjäla själva lastbilen.

Det här är ett fenomen som tyvärr är vanligare än vad man kan tro och ställer till mer problem för chaufförerna, ägarna till åkeriet men även i vissa fall för ägarna av bilarna, om de är leasade.

19 nov 2012