Artikelparadis Artikelkatalog med fokus på kvalité

Bra att veta om muskelbristning

03.02.2012 | Publicerat i Smärtlindring | Författare:

Om du någonsin har hållit på med en idrott så har du förmodligen hört din tränare berätta om tillfällen då andra drabbats av muskelbristningar eller andra idrottsskador. Muskelbristningar är något som kan drabba alla, även de som inte idrottar.

Muskelns uppbyggnad

En muskel kan mer korrekt beskrivas som en lång stam. En muskelbristning innebär att denna muskelstam går sönder, vilket innebär att fibrer i muskeln har varit för hårt ansträngda, vilket resulterar i en mer eller mindre allvarlig skada. I de mer svåra fallen så kan denna skada ge upphov till en ruptur av de fina blodkärlen i muskeln som i sin tur leder till en blödning inne i muskeln. Denna typ av skada uppstår vanligtvis hos människor som deltar i en idrott men är inte exklusivt för dessa individer.

Muskelbristningar uppstår oftast när man belastar sina muskler för hårt, de kan även ha varit för dåligt uppvärmda inför en aktivitet eller idrott. Det kan även vara att man helt enkelt har för dålig rörlighet eller styrka i relation till vad du utsätter muskeln för. Man kan även få muskelbristningar vid för snabba rörelser, t.ex om man halkar vid en hal trappavsats, när man åker vattenskidor eller kliver ner i en båt och halkar.

Effekter av en muskelbristning

När du drabbas av en muskelbristning så kommer du att uppleva smärta och obehag i området för muskelbristningen, och du kommer troligen stöta på vissa problem att röra muskeln vid belastning, t.ex att gå normalt vid en muskelbristning i vaden eller svårigheter att lyfta armen vid en partiell bicepsruptur.

Ibland hittar du en svullnad och missfärgning i huden. Missfärgningen kommer av att muskelhinnan som omger muskeln har gått sönder och att blod trängt ut i omkringliggande vävnad. Detta är faktiskt något bra då det minskar trycket inuti muskeln och därmed minskar smärtan samt rehabiliteringstiden. I vissa fall, oftast vid mycket kraftiga muskelbristningar, kan du också höra ett smällande ljud när muskeln går av. Då är det troligtvis tal om en fullständig muskelbristning.

Vad ska man göra vid en akut muskelbristning?

Om du har får en muskelbristning, se då till att omedelbart stoppa den aktivitet du håller på med, höj det skadade området, applicera ett hårt tryck för att minska blödningen och lägg på is för att minska smärtan. Lägg aldrig isen direkt på huden då det kan ge brännskador. Placera istället isen i en plastpåse eller handduk som du placerar på det skadade området. Ha inte kvar isen på den skadade muskeln längre än 15 minuter åt gången eftersom detta kan förvärra skadan.

En bra tumregel är att ha på isen en gång varje timme samma dag som skadan skedde, och sedan tre timmar varje dag efter skadan. När smärtan sedan minskar kan du börja belasta muskeln igen, men se till att börja lugnt och utan belastning för att inte förvärra skadan. Tryck bör du däremot ha på skadan under det första dygnet, variera trycket allteftersom du upplever som behagligt men effektivt.

Vid en muskelbristning, vad ska man göra dagen efter?

Det är lämpligt att kontakta en naprapat dagen efter som du har fått en muskelbristning, som t.ex vid en bristning i vaden eller gubbvad. En bra naprapat kan ställa en korrekt diagnos till varför du har fått muskelbristningen, och samtidigt ge dig ett bra program för att snabbt rehabilitera och komma tillbaka till den idrott du höll på med.

Även vid lindriga skador bör du kontakta en naprapat om smärtan fortfarande är märkbar efter några veckor. Om du inte alls kan stödja på benet eller använda en muskel bör du istället kontakta din husläkare för vidare utredning.

Typer av muskelbristningar

Det finns vissa typer av muskelbristningar som går att diagnostisera genom att bara titta på området för skadan. De flesta som aktivt arbetar med idrottsskador följer en grundstruktur när dom diagnostiserar sina patienter, och benämner muskelbristningar från Grad I till Grad III.

Den första graden påverkar ett begränsat antal fibrer i muskeln och åtföljs vanligen av en relativt mild ömhet och ingen minskning av styrka. Den andra nivån ser en ökning av slitningar och sträckning av fibrerna med en mer akut smärta åtföljd av svullnad eller blåmärken och en liten nedgång i styrka. Tredje gradens muskelbristning är den allvarligaste. I den tredje gradens muskelbristning brukar du ha slitit av muskeln helt, eller att muskeln har släppt från sin sena. Du ska känna betydande smärta när detta händer, men inte nödvändigtvis direkt efteråt.

En avdragen muskel eller sena genererar ingen smärta i sig, utan det är isåfall blödningen som trycker på omkringliggande vävnad med blodutgjutningar eller missfärgningar som följd. Ofta ser du även en grop där muskelbristningen har skett.

Hur undviker jag muskelbristningar?

För att skydda dig själv från muskelbristningar, se till att skaffa dig en bra grundträning där du får bra flexibilitet och god styrka för den idrott eller aktivitet du vill utöva. Detta kommer inte bara öka din flexibilitet och styrka för din valda idrott utan också göra dina muskler mer flexibla och anpassningsbara till din idrott.

Tänk på att värma upp ordentligt, speciellt när det är kyligt eller kallt, och gör lättare rörlighetsövningar innan du aktiverar muskeln kraftigt.

Lämna En Kommentar


åtta − = 4