Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och drivs för närvarande av Staffan Sundblad. Vi har som mål att bli den största och bästa svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Egenföretagare i transportbranchen

Egenföretagare och yrkeschaffis

Att vara egenföretagare och yrkeschaffis innebär ett ännu större åtagande. Med små marginaler kan det vara svårt att få räkenskaperna att gå ihop. Ibland kanske du får stå över hela eller delar av lönen för att anställda och leverantörer skall få sitt.

Egenföretagare har en tendens att också ta på sig fler och längre pass än vanliga anställda, vilket också är att anse som normalt eftersom en egenföretagare har en helt annan relation till bolaget, transporten och det som skall transporteras än vad en anställd chaufför har.

Fysiskt påfrestande

Att vara chaufför innebär inte bara att sitta bakom ratten. Det är också ett väldigt fysiskt påfrestande arbete. En chaufför förväntas också att lasta in och ur sin last som ofta består av flera ton.

Ofta otymplig last som är svår att hantera. Med lite tur behöver du som chaufför inte köra levande last. Djurtransportörer förväntas att lasta in och ur sin last själva. Det kan vara allt från grisar till tjurar, hästar och kor som alla väger flera hundra kilo styck.

Psykiskt påfrestande

Det är inte bara fysiskt påfrestande att vara yrkeschaufför. Det är även påfrestande psykiskt.

Att alltid vara pigg och alert, att inte tillåtas ha en dålig dag och att ha fullt ansvar för last som ofta är värt flera gånger din egen årslön. Att ha en dålig dag på jobbet som chaufför kan kosta dig livet. Men det stanar inte där. En dålig dag på jobbet kan innebära att flertalet andra, oskyldiga också mister livet.

I en lastbil är du förhållandevis bra skyddad och klarar förmodligen av en krock med en personbil utan större skador på dig själv. Desto värre för motparten. Att köra ner i diket är däremot en miss som kan kosta både chauffören och andra civila livet.

Att hela tiden prestera på topp, att aldrig låtas ha en sämre dag, att aldrig få vara trött på jobbet och att ha ett tvång när det gäller sömnen kan vara precis lika påfrestande, om inte värre för psyket som påfrestningarna är rent fysiskt.

20 Nov 2012