Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Håll koll på vikten med kolhydratsnål müsli

Vad man ska äta till frukost för att inte gå upp i vikt är en fråga som många människor skulle vilja ha ett svar på. Denna fråga är särskilt viktig om man håller på att gå ner i vikt, eftersom en dålig frukost snabbt kan göra att man börjar äta fel saker vid fel tider. Det finns många undersökningar som visar att man är mycket mer benägen att småäta godis och andra onyttigheter under dagen om man inte inleder morgonen med en näringsrik och mättande frukost.

Vad exakt som en näringsrik frukost bör innehålla beror lite på vem man frågar, men den stora majoriteten av alla dietister och läkare är överens om att den bör innehålla minimalt med socker och kolhydrater. Det är också en central del i LCHF-dieten.

Gör en müsli med nötter och frön

Genom att göra en egen müsli med mycket nötter och frön så får man en god och mättande frukost som man inte tröttnar på i första taget. Nötter och frön innehåller generellt väldigt lite kolhydrater, men är samtidigt rika på nyttiga fetter, mineraler och vitaminer.

Linfrön är ett populärt frö att använda i müsliblandningar. 100 gram linfrön innehåller så mycket som 30 gram fett, varav en stor del är av den nyttiga omega-3-typen som är bra för hjärtat. Linfrön innehåller också mycket fibrer som håller igång magen och förebygger förstoppning. Valnötter är en annan grupp av väldigt näringsrika nötter. De innehåller mycket av det magnesium, B1-vitamin och B6-vitamin som vi människor behöver få i oss varje dag.

I traditionell müsli har man i regel havregryn och veteflingor, vilket självklart kan vara gott. Men sådana spannmålsbaserade livsmedel innehåller tyvärr alltid mycket kolhydrater. Energiinnehållet i både havre och vete är mestadels i form av kolhydrater, som bryts ner till socker när det hamnar i magen. En nyttigare ingrediens att ha i frukostmüslin är kokosflingor. De smakar minst lika gott, men är mycket mer kolhydratsnåla. Tack vare kokosflingornas höga fettinnehåll så mättare de även snabbare än havregryn och veteflingor.

 

6 nov 2012