Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Hur du väljer rätt e-handelslösning

Står du i startgroparna att starta en e-butik? Då är det några saker du bör tänka igenom innan. Det första man gör när man ska starta en e-butik är att välja en e-handelsplattform, det är i den du bygger din e-butik. Idag finns det över 100 e-handelsplattformer i Sverige och det är för nybörjaren inte alltid lätt att välja.

Ofta är de olika plattformerna indelade i olika kategorier så som, gratis e-butik tjänst, hyra e-butik tjänst eller bygga sin egen e-butik tjänst. De olika paket företagen erbjuder ser olika ut beroende på vilket företag du anlitar.

Om vi tar ett exempel så erbjuder företaget Kodmyran.se fyra olika e-handelsplattformer/paket, Shop4Sale. Dessa paket är start, grund, premium och komplett. I de olika paketen erbjuder Kodmyran sina tjänster i olika utsträckningar, man kan säga att du får mer för pengarna ju mer avancerat paket du väljer. I det kompletta paketet har du exempelvis betydligt mer support och du kan påverka din design mer.

Det krävs att du redan innan du börjar bygga din e-butik har en bild av vad du ska ha din site till. Ska du bedriva den på hobby nivå och inte tänker utveckla den drastiskt över tid, eller har du som mål att på sikt bygga en stor e-butik som ständigt utvecklas? Det är lätt att i början begå misstag som i ett senare skede kan få konsekvenser för din e-butik. Har du i början valt en gratisversion på din plattform kanske du inte tillslut kan utveckla den som du vill och du måste börja om från början. Men är det på hobbynivå du ska sköta din e-butik är detta ett mycket bra alternativ som inte behöver kosta dig pengar i onödan.

Det som är värt att tänka på är att om du köper en tjänst att bygga upp din e-butik av en utvecklare, kan du då sedan gå in och ändra i text eller design när e-butiken är live? Om det är så att din utvecklare måste gå in och göra alla ändringar du ska göra över tid kommer detta inte att vara hållbart. Att få en site uppbyggd i grunden är bra men det krävs ofta att du själv sedan kan gå in och ändra, du kan inte kontakta utvecklaren varje gång du ska ändra en produkt beskrivning eller annat.

Språkhantering är en annan sak att tänka på. Kommer du bara att ha ditt modersmål som språk eller vill du att kunden ska kunna välja olika språk? Att lägga till en sådan språkhantering kan i ett senare skede vara besvärligt och det krävs att du tänkt på det innan du startat e-butiken.

Betalning av dina tjänster/varor är en punkt du också måste tänka på. De flesta plattformar erbjuder betalfunktioner i sitt paket, så som kreditkorts betalning, Internetbank, faktura betalning, delbetalning eller postförskott.

När allt är klart och du ska lägga upp din e-butik kommer nästa fråga, hur ska kunderna hitta din sida? Utan kunder spelar det ingen roll hur välutformad sida du har eller hur specifika produkter du säljer. De flesta besökarna på Internet kommer från sökning på sökmotorer eller köp och sälj sidor som Blocket eller Tradera.

Här är det viktigt att tänka på vilka sökord du vill ha kopplat till din e-butik. Ett bra råd, som fler och fler företagare gör idag, är att ta hjälp av ett företag som arbetar med sökmotoroptimering. De kan då hjälpa dig att ta fram de rätta sökorden och hjälpa dig att placera dig bra på sökmotorerna.

Visste du att ca 45% av alla som söker på Google bara besöker den första sidan som kommer upp då de söker på ett ord. Hamnar du då kanske på sida 4 kommer aldrig besökarna att hitta din sida. Ett annat råd är att starta en blogg och koppla den till din e-butik. Du kan då på din blogg skriva om produkter och tjänster du erbjuder och då får besökarna en naturlig väg till din e-butik.

Ett råd i allt detta är att det är bra att till en början välja ut ett företag som erbjuder olika plattformar/paket, som kan hjälpa dig att välja rätt, få support under vägens gång och stötta dig. Kodmyran.se, som vi i början av denna artikel nämnde, är ett av många erfarna och professionella företag i Sverige att anlita.

22 jan 2013