Artikelparadis Artikelkatalog med fokus på kvalité

Nackdelar och fördelar med företagsbloggar

04.01.2012 | Publicerat i Bloggande | Författare:

Bör man ha en företagsblogg eller inte? Det finns många olika åsikter om detta. Somliga avfärdar bloggar helt och anser att man inte alls bör syssla med sådant. Men om man gör rätt kan bloggen faktiskt hjälpa din SEO och vara ett utmärkt redskap för din onlinemarknadsföring.

Vad talar mot företagsbloggen?

Människor har i regel fördomar, det vet vi alla. I det här fallet om bloggar innebär det att formatet i sig kan verka oseriöst och en del personer tycker att ett företag som har en blogg kan ge dåliga vibbar. Om du helt och hållet vill vara säker på din sak kan det vara bättre om du inte kallar det blogg utan väljer ett annat namn, såsom ”nyheter”. Om du inte helt och hållet vet vad du egentligen pysslar med kan också en blogg bli för personlig och faktiskt ge ett oprofessionellt intryck.

Dessutom, om du inte har möjlighet att integrera bloggen med resten av sidan, så ska du nog avstå i alla fall tills du får möjlighet att skapa en blogg på din egen webbplats. Ett vanligt standardutseende på din blogg kan också kännas tråkigt.

Sen handlar det ju faktiskt också om tid och engagemang. Ska du få det mesta ut av bloggen bör du blogga regelbundet, skriva längre bloggposter och se till att helt enkelt göra det bra. Men att blogga bra kräver sin lilla tid och sitt engagemang. Dessutom kräver marknadsföringen och integrering med sociala medier både sin egen tid och en hel del kunskaper, om du vill få det mesta ut av din företagsblogg. Se i vilket fall till att inte bloggandet tar över din tid så att du inte hinner med viktigare saker!

Och vad talar då för en företagsblogg?

På bloggen kan du skriva och uttrycka sådant som du inte får med på den vanliga sidan. Du kan skriva om uppdateringar på sidan, använda den för tävlingar eller erbjudanden som du sedan kan rikta exempelvis direkt till dina Facebook-fans. En företagsblogg kan användas som en ”brygga” till sociala medier. Du kan kommunicera på ett helt annat sätt med dina besökare på din blogg.

Och är du försiktig så kan du till och med vara mer personlig. Du kan faktiskt också använda din blogg för att hävda dig själv och ditt företag som auktoriteter och experter på ditt fält. Du kan visa upp din kunnighet och skryta med allt ditt företag kan ännu värre än i era produkt- och tjänstebeskrivningar.

Och som sagt, inledningsvis är en blogg bra för din SEO, den kan vara riktigt bra om du gör allting rätt. Du kan använda bloggen för ”long-tail-optimering” och experimentera med att optimera för lite mer udda sökord som du inte vill eller har möjlighet att göra på dina huvudsidor.

Så vad överväger mest? Plus- eller minussidan? Det kan bara du veta. Om en företagsblogg passar just dig eller inte måste du i slutändan själv svara på. Det finns faktiskt många olika typer av företag och vissa branscher gynnas knappt alls av att synas på nätet. Vilka typer av produkter och tjänster säljer du? Är det värt din tid och möda? Tänk efter noggrant!

Lämna En Kommentar


fyra × = 36