Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Nisch eller varumärke

I början av 2012 började planerna med att starta en E-butik, mycket för att jag ville utvecklas inom SEO men också för att jag ville driva något eget som jag kunde känna kärlek till. Eftersom jag hade anställning där jag jobbade heltid så var jag tvungen att välja en produkt som var enkel och smidig när det gällde logistik och hantering överlag. Valet föll ganska snabbt på iPhone skal och i efterhand tycker jag att jag gjorde ett bra val, speciellt då det är en stor marknad som hela tiden växer. Problemet med en växande marknad är att även  konkurrensen växer, fler E-butiker kommer upp och det blir allt tuffare att konkurrera, speciellt på Google.

Eftersom jag ville ha så snabb indexering och så bra resultat organiskt som möjligt så började jag titta på nischade domännamn som innehöll ordet iphoneskal. Givetvis var de flesta bra domännamnen upptagna så fantasin fick börja flöda. Tanken var att få ett domännamn som både innehöll det viktigaste sökordet, iPhone skal, men också som uppfattades som ett butiksnamn. Efter mycket funderande och bollande så blev valet iPhoneskal4u.se och butiken började byggas. Precis som planerat så började butiken ranka väldigt snabbt på iPhone skal, iPhone 4 skal osv och när iPhone 5 släpptes så rankade butiken i början på topp 5 när man sökte på ordet.

Att arbeta med en speciell nisch och att använda ett domännamn därefter har sina fördelar, men också sina nackdelar. Strax efter lanseringen av iPhone 5 så kände jag att jag satt fast i träsket med alla iPhone skal. Jag provade att utöka sortimentet med hörlurar, högtalare och massor av andra iPhone tillbehör men det var knappt någon som köpte dem, alla som besökte butiken ville bara ha iPhone skal. Detta irriterade mig något och allt blev mer och mer logiskt ju mer jag tänkte på problemet. Besökarna som kom till butiken hade alla sökt iPhone skal, iPhone fodral eller någon annan liknande kombination. Alla besökare förutsatte att butiken handlade om just iPhone skal och därför blev det inte naturligt att köpa till ett par hörlurar som var dubbelt så dyra som det iPhone skal de hade lagt i varukorgen.

Jag beslutade mig för att byta domännamn med målet att vända på händelseförloppet. Jag behövde ett varumärke som klingade, som stod för tillbehör, kvalitet och som gjorde att iPhone skal bara blev en av många produkter. Jag ville dessutom ha ett namn som inte låste mig vid iPhone utan som gav mig möjligheten att utöka sortimentet med tillbehör för andra produkter än bara Apple och iPhone. Efter mycket diskuterande och idébollande så kom min brittiska vän på namnet Gear iT. Det visade sig att gearit.se var ledigt så jag köpte hela drösen med domäner inom namnet.

Butiken designades om och den nya domänen pekades och den gamla fick ligga som en hänvisning till det nya namnet. Inte nog med att det var extremt mycket jobb med att byta design och att byta namn överallt där det tidigare hade nämnts iPhoneskal4u, bytet orsakade även att butiken tappade positioner på samtliga sökord som tidigare hade drivit enormt med trafik från Google.

I Googles ögon blev butiken helt ny och jag fick helt enkelt börja om från början. Det nya namnet innehåller dessutom inte ordet iphone skal och bara det gör att det krävs betydligt större SEO resurser än tidigare. I skrivande stund jobbar jag med att få butiken att ta tillbaks de tappade positionera och jag kan säga att det är extremt mycket jobb.

För dig som funderar i banorna med att antingen välja att jobba med en nisch eller att skapa ett varumärke så rekommenderar jag inte att du gör som jag gjort, det är betydligt bättre att börja bygga ett varumärke från början. Man kan bygga upp en stor verksamhet genom en nisch men det är nog bara inom vissa branscher det fungerar. Vi känner oss alla säkrare att köpa från ett känt och seriöst varumärke så därför kan ett stort arbete vara värt mödan på lång sikt.

17 jan 2013