Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Öka din styrka

Många är råden om hälsa och träning idag. Substantivet mirakel sätts framför i princip allt, det är mirakelmetoder, dieter, träning och så vidare. Men frågan är om det faktiskt finns någon av alla dessa genvägar som ändå fungerar. I följande artikel ska avhandlas något så kontroversiellt som traditionell, hård träning, tillsammans med varierad kost.

Ja, du läste faktiskt rätt, kontroversiellt. Det är inte speciellt ofta man idag läser förespråkare av havregrynsgröt och skivstång. Men här kommer en rad tips om just detta fenomen - som undertecknad anser vara den enda vägen att gå när det gäller träning, om den utförs utan genvägar.

På gymmet

Dagens gym har utvecklats till att bli en facilitet för alla möjliga typer av träningsformer. Inget ont om detta, mångsidig träning är bra. Det som dock är problemet, sett till denna metod, är att många lockas till att använda sig av alla de olika typer av maskiner som finns där i maskinparken som det så fint kallas.

Problemet, återigen är inte att de använder maskinerna, de är i regel skonsamma och minskar skaderisken, problemet ligger i att det är det bästa sättet att bygga sin muskulatur genom. För att fatta det kort: Det är ingen slump att alla killar och tjejer i Arnold-storlek till absolut största del, tränar endast med fria vikter och sin egen kroppsvikt.

Med fria vikter så finns det nämligen inte någon som helst genväg om du vill bygga muskler. När du lyfter till exempel en skivstång då du tränar bänkpress, då är det inte bara själva vikten som du ska bemästra, det handlar även om tekniken och balansen. På en skivstång hänger nämligen alltid två lika tunga vikter på vardera sida, så lyfter du snett, då kommer du inte att få upp skivstången i högstaläge, fastän du är galet stark i din ena arm.

Så kom ihåg detta, det är inte något fel med att träna mångsidigt och även använda gymmets maskinpark, men när du satsar på att verkligen öka i styrka och volym, då är det fria vikter som gäller. Har du aldrig tränat med fria vikter så kan du med fördel införskaffa ett hantelset i lämplig vikt för att börja med. Även Kettlebells är ett redskap som är mångsidigt och kan användas till flera olika muskelgrupper.

Surfa in på Gymkompaniets hemsida och se vad som passar dig bäst! Där kan du även läsa om, och inhandla andra typer av träningsredskap.

5 sep 2013