Artikelparadis Artikelkatalog med fokus på kvalité

Profilprodukter

01.18.2012 | Publicerat i Marknadsföring | Författare:

En profilprodukt är en fysisk sak som används för att ett företag lätt ska igenkännas. Med detta sagt är det viktigt att profilprodukten har en direkt koppling till det företag den ska profilera. En florist kanske har blommor och en logga tryckta på sina pennor. Ett IT-företag kanske använder sig av ett enkelt USB-minne varpå dem har sin logga. USB-minnet kopplas enkelt ihop med IT och kopplingen till företaget blir därför enklare. Profilprodukter används världen över och är ett av dem vanligaste reklamknepen som används.

Jag vill använda mig av profilprodukter för mitt företag, var bör jag vända mig?

Det finns många bra företag som sysslar med att marknadsföra andra företag. Också väldigt många som är speciellt inriktade på profilprodukter. Dessa företag skräddarsyr produkterna för dig och gör det enkelt för dig att välja vad för sorts produkter du bör använda för att enklast få en bra koppling mellan ditt företag och kunden som tar emot den.

Vilka produkter kan jag använda som profilprodukter?

Här sätter faktiskt bara din fantasi stopp. Du väljer själv vad för sorts saker du vill använda för ditt företag. Om det är fotbollar, tröjor eller reklampennor avgör ingen annan än du även om företagen du tar hjälp av ibland kan föreslå vad som skulle passa bra för dig beroende på det du sysslar med inom ditt företag.

Vad kostar det att använda sig av denna sortens av marknadsföring?

Det är faktiskt inte farligt dyrt att använda sig av profilprodukter. Förmodligen är det en av dem billigare varianterna när det kommer till att marknadsföra ditt företag. Pennor, muggar eller tröjor är ingenting som skulle kosta dig mer än ett par tusen kronor vilket inte går att jämföra med om du skulle valt att marknadsföra dig via TV eller radio eftersom det skulle kosta dig väldigt mycket mer.

Vad finns det för fördelar och eventuellt nackdelar?

Som man brukar säga, finns det fördelar finns det nackdelar. Det är faktiskt väldigt sant här. Samtidigt som det är billigt så dyker där upp några nackdelar. Det går inte alls lika snabbt och byggs istället sakta på att bli någonting större (viral marknadsföring). Jämför t.ex en TV-reklam. Det tar inte mer än en några minuter och så har budskapet gått ut till tusentals tittare. Gällande profilprodukter så byggs förtroendet upp sakta. Produkterna sprids mellan kunderna, kundernas kompisar och kanske till och med kundernas kompisars kompisar. En spridning med flera olika grenar skulle man kunna säga.

Profilprodukter är ett utmärkt sätt för ett nytt och kanske inte än så länge framgångsrikt företag att använda sig av. Har ditt företag en fysik butik med kunder som du dessutom interaktivt träffar så är det bra att göra profilprodukterna så lätttillgängliga som det bara går. Ge bort produkterna gratis och du kommer se att dina kunder kommer reagera på ett positivt sätt. Det är kanske inte saken i sig som är intressant men det är ett inlärt beteende som vi människor har. När vi får någonting gratis blir vi glada och blir vi glada får vi även en positiv inställning till det som vi erbjuds härnäst. Så innan du introducerar en kund inför någonting nytt ni säljer, erbjud denne en profilprodukt!

Lämna En Kommentar


+ nio = 12