Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Proteinpulver: Vem behöver det och vad är det?

Proteinpulver är ett av mina absoluta favoriter när det kommer till kosttillskott. Inget annat kosttillskott har lika stor bevisad effekt och är lika billigt. Framförallt anser jag att den som styrketränar kan ha nytta av extra tillskott i form av proteinpulver.

Så vad är det då för något? Vårt absolut vanligaste proteintillskott i Sverige är vassleprotein, och framställs ur vanlig mjölk. Mjölk innehåller framförallt två typer av protein: Kasein och vassle. Kaseinproteinet lämpar sig väl för att tillverka olika ostprodukter, och man separerar därför denna från vasslet. Vasslet som blir över å andra sidan är ett mycket lättillgängligt protein som passar människokroppen perfekt. Efter att ha filtrerat vasslet lämpar det sig riktigt bra som proteintillskott.

Så vem behöver då proteinpulver? Faktum är att alla kan ha nytta av det. Studier har visat att ett högt proteinintag uppmuntrar en mer muskulös kropp med mindre fett, oavsett om man tränar eller inte. Du kan alltså åstadkomma skillnader på din kropp genom att bara sköta din kost ordentligt. Kom dock ihåg att det är just ett tillskott, och även om just vassleprotein som är den vanligaste typen av tillskottet är en extremt biotillgänglig typ av protein så ska det inte ersätta en varierad kost. Själv brukar jag just komplettera min kost med protein, och tar till exempel en skopa eller två efter varje måltid.

Efter träning kan det också vara aktuellt med ett tillskott av extra protein. Efter tung styrketräning är muskelproteinsyntesen positiv, och detta är ett perfekt ögonblick att tillföra extra protein till kroppen. Ett lämpligt dagsintag av protein är ungefär 2 gram protein per kilogram kroppsvikt. Även om det kan finnas fördelar i att gå ännu högre i sitt proteinintag så får man många av de positiva effekter redan på den här nivån.

Sammanfattningsvis så är min åsikt att om man som styrketränande atlet bara ska välja ett kosttillskott, då bör man välja proteinpulver.

20 apr 2012