Artikelparadis Artikelkatalog med fokus på kvalité

QR-koden från Öst till Väst

02.22.2012 | Publicerat i Marknadsföring | Författare:

Det kan vara så att när du har varit ute på stan, så har du har sett en svart-vit fyrkant på annonser. Du kanske har reflekterat över vad det är för något eller så har du gjort som många andra och använt din telefon för att skanna denna kod. Denna tvådimensionella kod kallas för QR-kod och i din smartphone så har du ibland en förinstallerad QR-läsare eller så har du surfat in på antingen Android Market eller App Store och laddat ner en QR-läsare.

QR-koden är inte på något sätt en ny form av kod som uppfunnits på senare år utan den har sedan i början av 1994 använts utav japanska bilindustrin för att hålla kolla på sina bilar under tillverkningsprocessen.

Däremot har QR-koden ökat sitt användningsområde utanför bilindustrin de senaste åren genom att fler och fler marknadsförare har insett dess potential i deras marknadsföring. Genom att sätta denna svartvita kod på sina annonser så tillåter man potentiella kunder att genom sin smartphones och QR-läsare att ta del av information, videoklipp, möjlighet till köp av produkt m.m.
Genom koden och applikationen så kan kunden skanna och sedan hamna på en mobilsida där den kan ta del utav det företaget vill dela med sig av. En helt ny värld av interaktion i traditionell media har skapats genom dessa pixliga koder och en länk mellan offline och online världen har skapats.

Mopper är ett av de företagen som var tidiga med att introducera Sverige till QR-koder och försöker jobba in användningen av koderna i vardagen hos annonsörerna och företagen. Det handlar mycket om att sprida kunskapen runt QR-koderna för att få annonsörer och företag att förstå nyttan de kan ha utav att börja tillämpa QR-koder i sina marknadsföringssatsningar.
Använder de koderna på rätt sätt så kan de öka sin försäljning, stärka sitt varumärke och plocka åt sig nya kunder. Mopper har en egenutvecklad QR-läsare som går att ladda ner till båda Android och iOS telefoner. De skräddarsyr även lösningar till företagen för att effektivisera användandet av QR-koder i deras marknadsföring och för att hjälpa företagen att inte trampa i diverse fallgropar som förekommer vid användandet av koderna.

Viktigt är även att instruera konsumenterna om hur man ska göra för att skanna koden och inte anta att kunden vet hur de ska gå tillväga. Detta kan många gånger öka de unika skanningarna då konsumenten förstår hur de ska förhålla sig till QR-koderna i annonserna. QR-koderna och QR-läsarna används flitigt i många hörn av världen och snart även så i Sverige. Varje vecka poppar det upp nya annonser med QR-koder i.

Nya möjligheter för att kommunicera med kunden skapas.

Lämna En Kommentar


6 × = tjugo fyra