Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Sju vägar till ökad ämnesomsättning

Många tror att ämnesomsättningen är en faktor som inte går att påverka, det vill säga hur snabbt vår kropp bearbetar mat och näringsämnen, samt bränner kalorier. Men, det är faktiskt möjligt att göra förändringar som ökar ämnesomsättningen. Här är sju förslag på saker du kan göra för att öka antalet kalorier som din kropp förbränner:

Bränn mer kalorier genom att få tillräckligt mycket sömn. Förutom att man får ett sug efter ohälsosam mat när man är trött, påverkar sömnen också kroppens hormonnivåer. Sömnbrist kan till exempel leda till en ökad nivå av stresshormonet kortisol som gör att kroppen lagrar mer fett. Sömnbrist kan också påverka hormoner som kontrollerar hunger.

Ät regelbundet för att öka ämnesomsättningen. Att inte äta regelbundet, till exempel genom att hoppa över måltider eller att fasta, kan leda till att ämnesomsättningen minskar. När kroppen inte får tillräckligt mycket energi går den in i ett svältläge för att försöka spara energi. Försök att äta var 3-4:e timme och sikta på att äta tre måltider och två mellanmål varje dag.

Drick mer vatten. Vatten behövs för att kroppen ska kunna bearbeta alla kalorier du äter. Uttorkning kan leda till en liten minskning av ämnesomsättningen. Om du inte vill dricka enbart vatten är lågfettmjölk, grönsaksjuice och örtte några andra bra alternativ.

Styrketräna och bygg muskler för att öka antalet kalorier du bränner. Större muskelmassa ökar din totala ämnesomsättning, vilket innebär att du bränner mer kalorier även när du vilar.

Undvik raffinerad mat. Skär ner på vitt mjöl och socker, det vill säga det du hittar i bearbetade livsmedel såsom bakverk och kakor. Dessa typer av livsmedel tenderar att stimulera insulinproduktionen, vilken kan leda till att din ämnesomsättning minskar.

Ät mycket kyrddstark mat. Lägg till lite wasabi eller cayennepeppar till dina maträtter för att öka både smaken och din ämnesomsättning. Mat med mycket kryddor är något svårare för kroppen att smälta och bränner därför lite mer kalorier. Du måste äta denna typen av mat regelbundet för att det ska ha någon effekt. Kroppen behöver också använda mer energi för att smälta protein. Att äta proteinrik mat såsom kycklingbröst kan därför vara ett annat sätt att öka ämnesomsättningen.

Börja dricka grönt te. Precis som kryddstark mat, kan grönt te öka antalet kalorier som kroppen förbränner. Som en bonus, är grönt te fullt med antioxidanter som skyddar kroppen mot kroniska sjukdomar såsom cancer och diabetes. Om du dricker kaffe eller läsk, kan det vara en bra början att byta till grönt te!

2 jul 2012