Artikelparadis Artikelkatalog med fokus på kvalité

Tejpning av hälsporre

01.17.2012 | Publicerat i Fothälsa | Författare:

För mycket spänningar i Plantar fascia orsakar något som heter Plantar fasciitis och hälsporre. Det kan vara smärta i hälen och i andra områden i den nedre delen av foten. Detta känns särskilt på morgonen när musklerna inte riktigt hunnit komma igång.

Dagliga spänningar i Plantar fascia orsakar mer skada och förhindrar hälsporren att läka.

Spänningen inträffar när du genomför ständiga promenader, kör bil och all verksamhet som ökar vikten på framsidan av fötterna (inte hälen). För mycket spänningar i Plantar fascia kan orsakas av överviktigt, gående i trappor, lyft av tunga objekt, köra en gräsklippare, springa på plan mark samt i uppförsbackar.

Du kan tillämpa en atletisk tejp på samma yta som Plantar fascia sitter och därmed minska spänningarna genom att förhindra att fascia sträcker sig och därmed minska risken för att din hälsporre förvärras. Liksom Plantar fascia är tejpen ansluten till framsidan av foten och hälen. Spänningen sker i tejpen i stället för i Plantar fascia eftersom bandet inte kan sträcka på sig.

Detta medför att fascia kan vila. Din hälsporre kan då läka och förhoppnings försvinna snabbare. Rekommendationen är att endast använda atletisk tejp. Det kan användas varje morgon men det måste tas bort varje kväll för att tillåta huden att andas. Det finns vissa risker med att tejpa vristsmärta, achillessmärta, allergiska reaktioner samt hudslitningar. När tejpen ska dras bort riskerar fuktig hud att skalas bort och detta vill man försöka undvika. Det kan tillämpas mer tätt i allvarliga fall, men detta kan även förvärra problemen som beskrivs ovan.

Lyft av tunga objekt kan öka komplikationerna av tejpen. Huden bör rengöras med icke fuktgivande tvål och vatten. I några fall har personer rapporterat att hårsprej hjälper tejpen att sitta på plats.

En annan remsa av tejp kan placeras runt den så kallade triumfbågen för att hålla de nedre tejpbanden anslutna och att distribuera spänningen bättre. Tejpen bör inte komma alltför långt upp på baksidan av hälen eftersom huden behöver sträcka ut när du går. Att använda tejp och arch stöd (extrastöd) tillsammans ökar effektiviteten. Atletisk tejp är tillgänglig hos de flesta naprapater och kiropraktorer. Men oftast kan man också hitta det i apotek och träningsbutiker.

Andra behandlingar som går att använda vid hälsporre: Gå ner i vikt, stretching och massage av muskeln, is/kyla, skoinlägg och specialkuddar.

Lycka till med din hälsporre behandling.

Lämna En Kommentar


sex − = 2