Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och drivs för närvarande av Staffan Sundblad. Vi har som mål att bli den största och bästa svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Googla på dig själv - andra gör det

Sociala medier - det effektiva sättet att skaffa nytt jobb

Vill du skaffa jobb genom sociala medier som konsult eller rådgivare av något slag, t.ex. IT-konsult, managementkonsult, coach, redovisningskonsult, rekryteringskonsult, HR-konsult, outplacementkonsult, PR-konsult, bygg-ledare etc, så bör du i första hand inrikta dig på att ha en egen professionell hemsida och en intressant profil på LinkedIn.

Vill du jobba med någon typ av kreativ verksamhet där man kan se ett påtagligt slutresultat som t.ex. inredare, stylist, trädgårdsanläggare, konsthandlare, catering, sälja presentartiklar eller mode så bör du dels ha en professionell hemsida eller blogg plus att du bör vara aktiv på de sociala medier där bilder är viktiga som t.ex. Instagram, Pinterest, SlideShare.

Dras du till underhållnings- och eventbranschen och vill jobba som skådespelare, talare, underhållare, DJ, ståuppare, modell eller jobba med events eller möten och upplevelser så ska du troligen finnas på YouTube, Facebook och Twitter samt ha din egen hemsida eller blogg.

Som du ser finns det flera kanaler att välja mellan. Jag beskriver i en ny bok de kanaler som är mest användbara i jobbsammanhang. Det finns många fler sociala medier men de används knappast för jobbsökande.

Om du vill skaffa dig ett nytt jobb så lovar jag att den som sköter rekryteringen kommer att söka på ditt namn på Google. Så varför inte göra det själv!

Har du aldrig googlat på ditt eget namn så är det dags att du gör det nu. Sätt situationstecken på båda sidor om ditt namn så här ”Holger Wästlund”. Då undviker du att få resultat som bara handlar om förnamnet eller bara handlar om efternamnet.

Jag är övertygad om att du kommer att bli förvånad. Händelser i ditt liv som du kanske inte anser vara så viktiga kan lyftas fram och ge en bild av dig som du inte alls tycker är relevant. Du kanske tycker att det är orättvist att automatiska sökmotorer som är matade med avancerade algoritmer ska välja ut vad som sägs om dig. Känn det inte så. Du kan själv påverka den bild som Google ger av dig. Det är ett långsiktigt arbete som måste få ta sin tid. Jag visar i boken hur det går till. När du kommit igång med att jobba med detta på rätt sätt kan det finnas anledning att du googlar på dig själv ungefär en gång i månaden. Då kommer du tydligt att se skillnaden och förbättringen.

Om du får upp två eller fler träffar på Google’s första sida som handlar om dig och om det är skrivningar som är positiva ska du vara mycket nöjd. Väldigt få personer får i sitt första försök ett så gott resultat. Om du inte får en sådan bild av dig själv så betyder det att du har en del jobb att göra. Det handlar om följande:

  • Skapa din profil på LinkedIn
  • Starta din egen hemsida eller blogg
  • Skapa din profil på Facebook
  • Pröva Twitter för att utvärdera om det är något för dig
  • Lägg ut videoklipp på Youtube och bild-presentationer på SlideShare
  • Testa alla kanalerna och välj de bästa för ditt behov

Börja jobba med de delar som du känner för. Följ upp resultaten successivt, genom att då och då googla på dig själv.

Ett annat sätt är att du använder dig av Google Alerts. Gå in på google.se/alerts och skapa ett s.k. ”alarm” på ditt eget namn. Då får du e-postmeddelanden kontinuerligt med information om vad sökmotorerna hittar av det du och andra skriver om dig själv.

Lycka till med att skaffa ett nytt jobb genom sociala medier!

21 Sep 2014