Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och drivs för närvarande av Staffan Sundblad. Vi har som mål att bli den största och bästa svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Vad är content marketing?

Frasen "content marketing" har börjat dyka upp alltmer i marknadsföringssammanhang, och kanske har du undrat vad det betyder. Men lika troligt är att du redan sett exempel på content marketing utan att veta om det. Läs vidare så ska vi reda ut begreppet.

Tips: Möjlighet finns att publicera intressanta artiklar på SMARTsagt.se

Detta är content marketing

Om vi bryter ner begreppet "content marketing" i sina beståndsdelar får vi content - innehåll, och marketing - marknadsföring. Alltså marknadsföring genom innehåll. Vad är då att betrakta som innehåll? Innehåll är allt som kommunicerar något som en publik kan ta del av. Det kan vara i form av text, som bloggar, inlägg på sociala medier och nyhetsbrev. Det kan vara i visuellt format, som videor och foton, eller auditivt, som podcasts. Det kan också vara webbinarier och andra sorters event, och mycket annat. Content marketing har blivit stort i och med den digitala eran, men content marketing som företeelse är långt ifrån nytt. Michelinguiden, som kom ut för första gången år 1900, kan ses som ett av världens mest välkända exempel på content marketing.

Varför content marketing?

Liksom andra former av marknadsföring är det primära målet med content marketing att attrahera nya kunder och få gamla att hålla fast vid företagets produkter eller tjänster. Content marketing är en form av så kallad inbound marketing, vilket innebär att det är kunderna som kommer till företaget istället för tvärtom, då företaget har något som intresserar kunden. Det kan vara värdefull information eller svaret på någon fråga kunden har och kanske har sökt efter i en sökmotor på internet.

Är content marketing effektivt?

Hur lyckat content marketing är är svårt att kvantifiera, men säkert är att bra content marketing, det vill säga innehåll som är informativt och relevant för besökaren, är effektivt. Förutom chansen att en besökare går från exempelvis en bloggartikel till att titta på företagets utbud och göra ett köp, bidrar content marketing också till en medvetenhet om företaget och vad det erbjuder. Högkvalitativt innehåll bidrar också till att företaget ger uttryck för auktoritet och pålitlighet inom ämnet. En bilreparatör som på sin hemsida skriver inlägg med fakta om att reparera bilar, olika delar på bilen och så vidare visar helt enkelt att de vet vad de håller på med, jämfört med om de bara skriver om sina tjänster och priser. Är innehållet riktigt bra och relevant finns också möjligheten att besökaren själv sprider det vidare till andra.

Content marketing är också till största delen hur ett företag kan jobba in SEO, search engine optimization, på sin sajt. Effektiv SEO gör att hemsidan hamnar längre upp i sökresultaten när en användare söker efter något ord eller en fras som har med företagets tjänster eller produkter att göra. Chansen att användaren överhuvudtaget hittar till företaget ökar alltså signifikant.

4 Oct 2022