Artikelparadis Artikelkatalog med fokus på kvalité

Jag hör liksom inte filmmusiken…

08.10.2012 | Publicerat i Musik | Författare:

Många lyssnar inte riktigt på vad filmmusik gör. Desto fler hör det bara. Och det är ju egentligen inte särskilt konstigt. Vid sidan av den visuella aspekten av en film är musiken alltid sekundär. I synnerhet den musik som inte kommer direkt från filmen (t.ex. från en radio i huvudpersonens kök). Likväl fyller filmmusiken en många av viktiga funktioner – den lyfter fram – den illustrerar – den förbereder – den bedrar.

Många gånger när jag entusiastiskt försökt diskutera filmmusik med olika personer så får jag påfallande ofta samma svar: ”Jag hör liksom inte filmmusiken”. Vid det här laget har jag tröttnat på att säga ”jo det gör du – du lyssnar bara inte på den!” Jag tror att den generella medvetenheten om filmmusik behöver förbättras.

Intresset för soundtrackalbum ökas. Förståelsen för vad musiken gör i en film förbättras. Filmmusik håller ofta så pass hög kvalitet så att den har potential att frälsa lyssnare även när den tas ur sitt ursprungliga medium.

Sommaren 2010 tog jag första steget och drog igång musiksidan Filmscore.se – en sida med lite allt möjligt om filmmusik. Det jag tror främst fascinerar mig själv med genren är att den fungerar lite som en bro mellan den nutida populärmusiken och klassisk orkestermusik.

Filmmusik kan ta många olika former. Ibland förekommer befintliga popsånger – ibland lutar det åt etnisk- och världsmusik. De flesta förknippar dock konceptet filmmusik med en stor orkester, en biosalong, och mycket bas. Mycket är det tack vare Hans Zimmer – som skapat musiken till några av 2000-talets största blockbuster-filmer.

Huruvida Hans Zimmer är den bästa nu levande filmkompositören kan diskuteras, men han är utan tvekan den mest välkända. När jag för några månader sedan lät mina läsare rösta på sin favoritkompositör var det han som fick absolut flest röster.

Och troligtvis beror det på att han blivit lite av en kändis. Han ställer hela tiden upp på intervjuer och reportage, och på senare tid har han börjat ta hjälp utav fans för att skaffa samples till sina kompositioner (så kallat crowdsourcing). Detta ledde till en mäktig slagordsramsa som du kan göra i soundtracket till nya superhjältefilmen The Dark Knight Rises.

Många kritiker försöker tysta ner Zimmer och menar att vad han än skapar kommer att älskas bara för att han är en sådan flörtare, samt använder jättemycket bas i sina filmkompositioner. Jag säger – fortsätt Zimmer! Om folk får upp öronen för Zimmers musik, så kommer de så småningom tänka mer på musiken i andra filmer. Fler blir därigenom intresserade av filmmusik i allmänhet, och jag får fler besökare till Filmscore.se. Sådant tror vi på!

Lämna En Kommentar


6 × = fyrtio två