Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Kettlebells - ny spännande träningsform

Kettlebells är en relativt ny fluga som kommit in i träningshallarna runtom i Sverige men som egentligen funnits med sedan länge tillbaka. Träningsformen "kettlebellträning" tränar både styrkan, uthålligheten, balanssinnet, reflexerna och snabbheten. Denna träningsform passar alla, man som kvinna, gammal som ung.

Vad är en Kettlebell?

En kettlebell ser ut som en rund boll med ett handtag på och hela redskapet är i gjutjärn. Redskapet kommer ursprungligen från Ryssland men idag finns det många olika företag som säljer kettlebells, i varierade utföranden. Kettlebells finns i många olika vikter, de vanligaste är mellan 4 och 32 kilo. Idag finns även moderna kettlebells som går att justera vikten på.

Varför Kettlebells?

Träningen går ut på att svinga kettlebellen i olika rörelser för att träna bland annat styrka, smidighet, uthållighet och snabbhet. Övningarna är dynamiska helkroppsövningar som tränar hela kroppen vilket gör att träningen är väldigt tidseffektiv.

Då du tränar med kettlebells brukar det räcka med pass på 15 till 20 minuter, 2-3 gånger i veckan. Eftersom det inte behövs något annat än kettlebells går denna träningsform att göra såväl hemma som på gymmet, eller varför inte ute i friska luften. Jag har hittat en sida som säljer bra kettlebells i olika viktklasser, du hittar den här.

Träningen går att variera på många olika sätt beroende på hur du lägger upp passet. Du kan göra färre repetitioner på tyngre vikter för att träna upp styrkan, lättare vikter med fler repetitioner för att träna mer uthållighet, eller avancerade övningar för att träna upp snabbhet och balans.

Så tränar du med en kettlebell

Är du ovan eller aldrig tränat med kettlebells förut så är det bra att gå på något pass eller ta hjälp av en personlig tränare för att inte utföra övningarna fel och skada dig. Är du man kan du börja med en vikt på 16- 20 kilo, som kvinna rekommenderar jag en vikt på 8 - 10 kilo.

Den vanligaste övningen är Kettlebell Swing. Du står då höftbrett med fötterna och greppar handtaget på kettlebellen med raka armar. Ryggen ska under hela övningen vara rak. Skicka bak kettlebellen mellan benen så långt du kan och projicera kraft från höften och skicka den framåt igen, upp till brösthöjd.

13 jun 2013