Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Lär dig att räkna ut din dagliga basalomsättning (BMR)

Att gå ner i vikt handlar egentligen bara i slutändan om hur många kalorier du stoppar i dig jämfört med hur många kalorier som du förbränner. För att kunna räkna ut hur många kalorier som du förbränner på en dag så måste du veta din basalomsättning (ofta förkortat BMR, som står för Basal Metabolic Rate). Ditt BMR visar hur många kalorier som din kropp förbränner om du skulle spendera ett dygn i vila, alltså det som behövs för att hålla igång dina organ på ett korrekt sätt. Det går åt ganska mycket energi till detta och väldigt grovt så kan man säga ett snitt BMR ligger på någonstans runt 1500 kcal/dygn.

Det är dock enkelt att räkna fram ett mer exakt värde. Antingen så kan man använda en BMR-kalkylator, eller så kan man räkna ut det för hand för att få ett bättre grepp om vad det är för faktorer som spelar in i slutresultatet. Basalomsättningen påverkas av olika saker, så som: ålder, kön, vikt, muskelmassa, längd. Det finns olika formler för att räkna fram basalomsättningen, men den populäraste och mest exakta är den så kallade Harris-Benedict ekvationen. Den ser ut enligt följande:

Män: BMR=66+(13,7 x XXkg )+(5,0 x XXcm)–(6,8 x ÅLDER) kcal/dygn

Kvinnor: BMR=655+(9,6 x XXkg)+(1,8 x XXcm)–(4,7 x ÅLDER) kcal/dygn

T.ex, ta en man som är 40 år gammal, 183 cm lång och väger 85 kg:

Ekvationen blir då: BMR=66+(13,7 x 85)+(5,0*183)-(6,8*40)=66+1164,5+915-272=1873,5 kcal/dygn.

Detta värde är alltså det som kroppen förbränner varje dag oavsett aktivitet och är en av de absoluta grunderna man bör ha koll på om man vill förstå den bakomliggande fysiken bakom att gå ner i vikt snabbt.

För att få koll på hur många kalorier som man bränner totalt under en dag så multiplicerar man bara sitt BMR med en så kallad ”aktivitetsfaktor”. Denna aktivitetsfaktor varierar beroende på hur fysiskt aktiv du är. Man kan säga att en person som bara ligger i soffan och inte utför några direkta fysiska aktiviteter har en aktivitetsfaktor på ca 1,2 och en elitidrottare i en fysisk sport har en aktivitetsfaktor runt 2,0.

Några förenklingar är:

Ingen direkt aktivitet, kaloriförbrukning=BMRx1,2

Lätt aktivitet, kaloriförbrukning=BMRx1,37

Medel aktivitet, kaloriförbrukning=BMRx1,55

Hård aktivitet, kaloriförbrukning=BMRx1,75

Aktivitetsfaktorn är alltså siffran i kursiv stil och när du har fått fram ditt resultat så är det bara att se till att få i sig färre kalorier än det per dygn om du vill gå ner i vikt eller fler kalorier än det om du vill gå upp i vikt!

23 aug 2012