Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och vi har som mål att bli den största och vackraste svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Lär dig spara pengar på kontorsmaterialinköp

Inköp av kontorsmaterial blir ofta en relativt stor kostnad för de flesta kontoren. I synnerhet om man räknar in saker som skrivbordsprodukter, städmaterial, fika etc. Det är väldigt lätt att underskatta kostnaden för den här typen av inköp eftersom det är många mindre summor, men många bäckar små... Därför tänkte jag dela med mig av lite tips för att sänka kostnaden för den här typen av inköp.

1) Se till totalkostnaden

Kostnaden för en anskaffning i ett företag utgörs dels av priset på produkterna men också av anskaffningskostnaden. Den senare består av tiden man lägger ned för sitt inköp (tid = pengar),  kostnaden för att få varorna till kontoret (bud eller hämta själv) samt transaktionskostnaden.

Om man ser till dessa faktorer brukar det för de flesta löna sig att hitta en samarbetspartner för kontorsmaterial som:

  • Levererar direkt till kontoret
  • Har ett enkelt sätt att handla
  • Erbjuder en stor produktbredd så att alla inköp kan göras på ett och samma ställe
  • Kan tillhandahålla specialbeställningar
  • Erbjuder bästa totalpris på hela produktsortimentet och inte bara på utvalda varor

2) Titta utanför offererade prislistor

När man tar kontakt med en leverantör av kontorsmaterial får man ofta en rabatterad prislista. Detta är vanligen ett litet urval av produkter som du som kund köper mycket av, detta är i och för sig ofta bra priser men sanningen är att upp till 2/3 av inköpspriset utgörs av varor utanför offererad lista och här är det ofta så att man som kund får betala överpris. Att studera kontorsmaterialhandlarens generella prisbild är därför mycket viktigt.

3) Strunta i rabattsatser och kolla istället på det faktiska priset

I kontorsmaterialbranchen förekommer ofta så kallade listpriser eller rekommenderade utpriser som i regel är väldigt högt satta, detta för att man ska kunna ge sina kunder stora rabattsatser. Det är lätt att bli förblindad när man får en stor rabatt, men titta på slutpriset och jämför detta, strunta i rabattsatserna.

4) Köp rätt typ av produkter

Kontorsmaterial finns i många olika sorter, kvaliteter och varumärken. Att välja rätt produkt, anpassad efter sina egna behov, är ett enkelt sätt att tjäna pengar. Det kan vara saker som kompatibla toners, papper av lagom fin kvalitet, enklare toapapper eller kontorspärmar.

Satsa på kvalitet när du verkligen behöver det och välj lågprisalternativ i andra fall, det kan spara dig mycket pengar i slutändan. Prata med kontorshandlare med erfarenhet för att få hjälp med de produkter som passar just dig.

1 jul 2012