Artikelparadis Artikelkatalog med fokus på kvalité

Linfrön – Ett gott och nyttigt kosttillskott

08.18.2012 | Publicerat i Kosttillskott | Författare:

Linfrön har blivit allt mer populärt att äta tack vare dess goda hälsoegenskaper och att det går att äta på så många olika sätt. Det som gör dessa frön så nyttiga är framför allt att de innehåller mycket omega-3, som är en livsviktig fettsyra som vi människor måste få i oss via vår kost. Omega-3 är egentligen ett samlingsnamn för flera olika fettsyror som har liknande egenskaper. Den fettsyran som finns i linfrön heter alfalinolen-syra och förkortas till ALA. De omega-3-fettsyror som finns i till exempel lax är av en annan typ och har ett annat namn.

Dessa essentiella fettsyror har dock gemensamt att de bidrar till en bättre hälsa och ett ökat välmående i människor som får i sig tillräckligt mycket av dem. Omega-3 kan bland annat minska risken för hjärtsjukdomar i och med att det sänker blodtrycket och ökar blodkärlens elasticitet.

Fettet kan också öka nivåerna av den viktiga signalsubstansen serotonin, som styr vårt välmående, i hjärnan, vilket gör att deprimerade individer som äter mycket omega-3 mår bättre. Linfrön innehåller också mycket kostfiber vilket har flera olika positiva effekter på hälsan. Fibrerna som finns i linfrön kan bland annat sänka GI-värdet på mat som man äter tillsammans med fröna, vilket är bra om man vill undvika högt blodsocker och diabetes.

Linfrönas höga innehåll av kostfiber gör att de passar utmärkt att äta till frukost för att få igång magen och se till att den håller igång under hela dagen. Fröna kan bland annat blandas med en god müsli och ätas med yoghurt. Färska bär och linfrön är också gott att ha på yoghurt eller filmjölk.

Det går också att baka med linfrön. Att blanda i linfrön i en bröddeg gör att brödet får en rikare smak och en saftigare konsistens. Saftigheten kommer från att fibrerna i fröna är bra på att binda vätska. På linfro.com finns recept och idéer på fler sätt att äta linfrön.

Lämna En Kommentar


− 2 = två