Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och drivs för närvarande av Staffan Sundblad. Vi har som mål att bli den största och bästa svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Content marketing för nybörjare!

Följer du de senaste marknadsföringstrenderna och har stött på begreppet content marketing den senaste tiden? Det är inte så konstigt, content marketing har den senaste tiden seglat upp till att bli ett av de senaste och starkaste modeorden inom onlinemarknadsföring (och ja, egentligen all typ av marknadsföring). Funderar du samtidigt på hur du kan börja arbeta med content marketing och om det egentligen är något för dig? Låter det svårt och svåråtkomligt?

Content marketing (innehålls marknadsföring på svenska) är egentligen mycket enklare att arbeta med än vad många tror. Trender som har sitt ursprung i Amerikas förenta stater kan ibland låta krångliga men content marketing är inte krångligt alls. I grunden går det ut på att fånga dina kunders och potentiella kunders intresse genom att bjuda på innehåll som engagerar och är intressant för dem. Vad detta innehåll är beror på vilken din kund är och vilken bransch du arbetar i. Här har du några tips från en webbyrå i Stockholm som arbetar med content marketing.

Analys

Innan något som helst spadtag tas bör du göra en grundläggande analys av dina möjligheter. I din analys behöver du reda ut vilka dina kunder är och vad de kan tyckas vara intressant. Ta gärna hjälp av dina konkurrenter genom att undersöka och analysera det material som de delar med sig till sina kunder och till den målgrupp som de arbetar med. Slåss ni om samma målgrupp kan det räcka att vara lite kreativ när du arbetar om idéer som dina konkurrenter redan genomfört.

Innehåll

Vilken typ av innehåll kan (och bör) du dela med dig av till dina kunder? Det enda formella kravet du bör ställa är att det ska vara intressant och nyttigt för kunden, i övrigt är det upp till din fantasi. Några av våra allra bästa tips är:

  • Undersökningar - Att genomföra undersökningar och dela med dig av resultatet till dina kunder. Om du har en relativt stor kundstock kan du sätta ihop en undersökning som dina kunder får svara på. Använd frågor som du tror att dina kunder kan ha intresse av att få information om från andra företag. Exempelvis deras inställning till vissa frågor eller metoder för framgång. Dela sedan med dig av resultatet till de som besvarat undersökningen.
  • Infographics – Sammanställ information som är relevant för dina kunder och presentera det på ett grafiskt tilltalande sätt i en så kallad infographic. Detta burkar ofta vara ett lättsamt sätt att ta till sig informtion och data.

Distribution

När du satt ihop det material som är intressant för dina kunder bör du tänka igenom hur du ska distribuera materialet. Du känner dina kunder bäst och vet säkert vad som är det bästa sättet att nå dem men ett säkert tips för att nå ut till potentiella kunder är exempelvis genom att sponsra inlägg på sociala medier som Twitter, Facebook och LinkedIn.

Det går även att trycka upp materialet och skicka ut det i tryckt form direkt till dina kunder. Fördelen med sociala medier är att om ditt innehåll är tillräckligt intressant kommer dina kunder att dela det vidare och du kommer att få spridning på materialet gratis och med en rekommendation.

22 Sep 2014