Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och drivs för närvarande av Staffan Sundblad. Vi har som mål att bli den största och bästa svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Du kan påverka.

Vad innebär sociala medier,bloggar och appar för marknadsföringen av dagens produkter?

När jag läste marknadsföring så var det Philip Kotlers ord som var lag, det var så man skulle göra - odiskutabelt. Utan att gå in för djupt i hans teorier så kan man kort säga att enligt honom finns en sändare (företaget med produkten) och en mottagare (köparen av produkten) och i ytan mellan dessa två skapas "marknadsföringen".

Det ser inte riktigt ut så idag. Idag finns en sändare, en mottagare och bortom mottagaren ett hav av andra potentiella köpare. Det är en linjär process som leder till en maktförskjutning i marknadsföringen. De producerande företagen har idag väldigt liten kontroll över sin produkt då den väl är ute på markanden.

Idag har vi sociala medier i form av bloggar, Facebook, Twitter, Youtube, Myspace med mera som formligen svämmar över av folks tyckande. Vi har appar för våra smartphones som Pinterest, Instagram med flera. Vi ser vanliga människor som fungerar som curatorer.

Vi ser en "maktförskjutning" där ytan i Kotlers modell inte längre är platsen där värdet för en produkt skapas. En produkt som produceras idag kommer snabbt i "händerna" på konsumenterna och bedöms väldigt snabbt och den bedömningen når massor av andra konsumenter på nolltid via sociala medier. Detta sprids sedan snabbt vidare.

Men det är givetvis inte riktigt så enkelt. De sociala plattformarna är också en plats för debatt. En användare kan tycka illa om en produkt medan en annan kan höja samma produkt till skyarna. Om man tar Facebook som exempel så kan kommentarerna skapa en slags "storytelling" där användaren sätter produkten i en kontext och bedömer den utifrån sin erfarenhet.

Argumenten för eller emot produkten bygger på subjektiva erfarenheter, ethos, logos eller pathosargument.

Den senaste i raden av sociala appar är Pinterest, en digital anslagstavla, eller moodboard där användarna lägger upp bilder på vad de gillar. Andra användare kan sedan välja att prenumerera på användare som de tycker publicerar intressanta saker.

På detta sätt kan små producenter få ett enormt genomslag för sina produkter. Vi har sedan länge lämnat den klassiska marknadsföringen. Idag är det du som bär en produkts öde i dina händer. Handla klokt, för du har en enorm makt och möjlighet till att påverka.

7 May 2012