Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och drivs för närvarande av Staffan Sundblad. Vi har som mål att bli den största och bästa svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Lyxig presentreklam som man aldrig glömmer

Presentreklam är inte bara billiga sportflaskor och pennor, ofta så kan bra reklamprodukter vara till för existerande kunder som ska premieras för att de ska förbli lojala. Tänk bara på den typ av presenter som man kan få för att man tecknar ett nytt abonnemang med en mobiltelefonoperatör eller när man köper en bil. Vi förväntar oss lyxig presentreklam när vi lägger ner lite mer pengar på en produkt eller tjänst.

Det fina med lite lyxigare presenter är att vi verkligen upplever att de tillför oss något. Man kanske inte gärna använder en reklam t-shirt utanför gymmet, men då man får en designad pikettröja så kan den mycket väl bära till sommarfesten eller då man ska på restaurang med vänner. Det här är något som företag fattar och då de vill satsa lite mer på en viss kundgrupp så lägger de ner lite extra på reklamprylarna.

De som redan köper kommer att köpa mer

Tanken är förstås att de som redan köper kommer att handla mer då de lockas med gåvor. Om man till exempel kommer till en skönhetssalong så kan man bli introducerad för en ny produkt som gåva. Provet kommer att vara mer än en liten testpåse så att man verkligen ska uppleva att det är en generös present. Dessutom kan man vänja sig vid den nya skönhetsprodukten då presenten räcker under en veckas tid. När presenten sedan är slut så är det ganska troligt att man kommer att handla en burk eller flaska med den nya krämen som givetvis kostar en rejäl slant, men det känns ju värt priset när man väl har kommit in i användningen.

Mersmak

Det är heller inte ovanligt att företag som producerar matvaror jobbar med lite finare presentreklam. Det behöver inte handla om lyxchoklad bara för att man ska få lite coolare reklam från företaget. Många minns nog kexchokladkampanjen som för cirka 10 år sedan lät folk skicka kexchoklad med posten. Detta ledde förstås till att folk skickade till alla de kände och bad om samma tjänst i utbyte. Med chokladen kom rabattkuponger så att man skulle köpa mer. Det var verkligen en bra reklamkampanj som upplevdes som generös och som definitivt ledde till att folk köpte mer choklad.

Då man går och handlar så kan man ju bli bjuden på smakprov och det här är enligt samma tänk. Generositet leder till välvilja som leder till att folk köper mer.

En attraktiv förpackning

Det är dock inte bara själva presenten som är viktig då man får presentreklam från företag som satsar lite mer på denna. Själva förpackningen kommer också att avgöra hur man upplever gåvan. Ponera att du får en påse med schampo eller en vacker liten flaska, vilket är bäst? Tja, det är ju bara att ta en titt på seriösa hotellkedjor. I deras badrum finner man miniatyrflaskor som man vill ta med sig hem bara för att de är så fina. Känslan av lyx förstärks med den här typen av gåvor så det är en viktig del av reklamen.

Kortare presentkampanjer

Ibland kan företag låna ut sin presentreklam. Man kan som kund eller potentiell kund få tävla om att få använda en bil under en viss tid. Bilen är förstås en enda gigantisk reklampelare som man stolt får köra omkring med. Den här typen av kampanjer är också bra för att skapa hype och intresse för ett märke. Samtidigt kan man inte säga att de verkligen ger folk det de vill ha eftersom bara en kan vinna bilen, resan eller vad det nu är som man lockar med.

De som jobbar med presenter som reklam har ett roligt uppdrag och här gäller det att vara mycket kreativ men att aldrig glömma bort kärnan i det hela vilket är att folk tycker om att få sådant som de kan använda och som ser fint och attarktivt ut.

1 Mar 2012