Artikelparadis

Artikelparadis startades 2011 och drivs för närvarande av Staffan Sundblad. Vi har som mål att bli den största och bästa svenska artikelkatalog som världen har skådat. Med din hjälp kan vi göra detta möjligt. En artikelkatalog är ett perfekt sätt för att exponera dig själv eller dina webbprojekt på internet. Skriv artiklar, lägg in länkar, skicka in dom, få dom publicerade och se din business växa för varje dag!

Senaste artiklarna:

Så här skaffar du företagets första kunder

1. Sälj till bekanta först

Förmodligen har du grundat ditt företag i en bransch som du känner till väl. Ofta innebär det att du redan känner ett flertal personer som kan bli ditt företags första kunder. Det är mycket enklare att ringa en vän än att lyfta på luren och ringa helt okända mänskor. Ta chansen och sälj till dina bekanta före du ringer främlingar. Kom ihåg att alltid lyssna noggrant på dina kunder. När du säljer dina produkter eller tjänster på riktigt så får du också den mest ärliga feedbacken.

  • Förbered din säljpresentation väl
  • Ha som målsättning att sälja i varje samtal
  • Ring och presentera ditt ärende på ett enkelt sätt
  • Be om feedback
  • Förbättra din presentation och ring nästa kund

2. Ring upp potentiella kunder

De flesta människor lider av någon form av telefonskräck och det känns svårt att ringa okända människor. Detsamma gäller för oss entreprenörer. Dock tvingas vi företagare att överskrida tröskeln och ringa framtida kunder. Då luren känns tung och pulsen stiger före säljsamtalet är det mycket frestande att börja finslipa på produkten, prislistans utseende eller hitta på något annat obetydligt att göra. Undvik detta misstag eftersom alltför noggrann planering är försäljningens största fiende. Varje kontakt med potentiella kunder är en möjlighet att få feedback, finslipa försäljningsargumenten och förstå vad dina kunder är villiga att betala för.

  • Välj dina potentiella kunder
  • Kolla upp deras kontaktuppgifter via deras hemsidor eller nummerupplysningen
  • Förbered din säljpresentation
  • Ring och sälj!
  • Lyssna noga på dina kunder och anpassa dina försäljningsargument
  • Ring upp nästa kund

3. Se till att du syns lokalt också

I dagens uppkopplade värld är det ofta underskattat att synas på ställen som dina kunder rör sig dagligen. Du kan få lite extra synlighet genom att placera annonser på anslagstavlor i affärer eller dela ut broschyrer till hushåll och företag som är belägna nära dig. Det här resulterar sällan till direkt försäljning men gör dina potentiella kunder medvetna om ditt företag och gör säljandet lättare i framtiden.

4. Existera på webben

Skapa en egen hemsida. Detta är viktigt eftersom de flesta kunder vill bekanta sig med ditt företag på webben före de gör sitt slutliga köpbeslut. Ditt företags hemsida behöver inte vara massiv, viktigast är att synas i sökresultaten på Google. Din hemsida berättar att ditt företag existerar och är pålitligt. Företagets första hemsida kan vara mycket enkel. Det räcker med att beskriva ditt företags produkter, tjänster och dina kontaktuppgifter. Allt annat är valbart.

5. Slösa inte tid på byråkrati

Bravo, nu har du antagligen fått din första kund! Se då till att inte slösa tid på onödig byråkrati utan använd all din tid på fakturerbart arbete och försäljning. Ta redan, i ett tidigt skede, i bruk med ett bra faktureringsprogram med tidrapportering och bokföring för att spara tid och pengar!

5 Mar 2012